Baletowe Must-See

3 maja

LAC, Les Ballets de Monte-Carlo, Mezzo

Choreografia: Jean-Christophe Maillot
Muzyka: Piotr Czajkowski

4 maja

BALANCHINE | FORSYTHE | SIEGAL, PREMIERA, Staatsballett Berlin, STAATSOPER UNTER DEN LINDEN

THEME AND VARIATIONS

Choreografia: George Balanchine
Muzyka: Piotr Czajkowski

THE SECOND DETAIL

Choreografia: William Forsythe
Muzyka: Thom Willems

OVAL

Choreografia: Richard Siegal
Muzyka: Alva Noto

4 – 11 maja

ROSAS – Les Six Concertos Brandebourgeois, Balet Opery Paryskiej/ Palais Garnier, Mezzo i Mezzo Live HD

Choreografia: Anne Teresa De Keersmaeker
Muzyka: Jan Sebastian Bach

4 maja – 18 czerwca

ŚPIĄCA KRÓLEWNA, RETRANSMISJA, Bolshoi Ballet Live, nazywowkinach.pl

Choreografia: Jurij Grigorowicz wg Mariusa Petipy
Muzyka: Piotr Czajkowski

Zdjęcie: Damir Jusupow/ Teatr Bolszoj. Materiał prasowy: nazywowkinach.pl

Zdjęcie: Damir Jusupow/ Teatr Bolszoj. Materiał prasowy: nazywowkinach.pl

8 – 31 maja

ZŁOTY WIEK, RETRANSMISJA, Bolshoi Ballet Live, nazywowkinach.pl

Nina Kapcowa i Michaił Łobuchin. Zdjęcie: Damir Jusupow, Teatr Bolszoj

Nina Kapcowa i Michaił Łobuchin. Zdjęcie: Damir Jusupow, Teatr Bolszoj

Choreografia: Jurij Grigorowicz
Muzyka: Dmitrij Szostakowicz

Pierwsze libretto napisał reżyser filmowy – Aleksandr Iwanowski. Na wystawie przemysłowej „Złoty wiek”, w bliżej nieokreślonym mieście w zachodniej Europie, faszystowska drużyna piłkarzy rywalizowała z drużyną komunistyczną. Był też pokaz wielkiej armaty („najważniejszego eksponatu”) i runda bokserska między białym i czarnoskórym bokserem. Tancerka kabaretowa (Olga Jordan) – tańcząc zmysłowe adagio w parze z Faszystą (Leonid Ławrowski) – uwodziła radzieckiego Kapitana (Konstantin Zujkow). Komsomołka spacerowała po mieście z Murzynem. Kapitalistyczni stróże porządku urządzili prowokację, aby skompromitować Kapitana. Na stadionie trwały zawody sportowe w różnych dyscyplinach – boksie, rzucie dyskiem, tenisie, koszykówce i piłce nożnej. Projekcje filmowe ukazywały burżuazyjne rozrywki i pogoń policji za Komsomołką i Murzynem. W finale – podczas potańcówki urządzonej pod hasłem „Złoty wiek” – Galina Ułanowa jako młoda zachodnia Komunistka demaskowała podstępnego Faszystę, w tym samym czasie towarzysze-robotnicy uwalniali więźniów politycznych; spektakl kończył się „Tańcem solidarności” robotników z piłkarzami radzieckimi. Uznanie zdobył „Złoty wiek” dopiero na scenie Teatru Bolszoj w Moskwie w 1982 r. Z nowym librettem napisanym przez Isaaka Glikmana i Jurija Grigorowicza, autora choreografii. Akcja przeniesiona została do portowego miasta z lat 20. XX w.

„Złoty wiek” Dmitrija Szostakowicza

Nina Kapcowa i Rusłan Skworcow. Zdjęcie: Damir Jusupow, Teatr Bolszoj

Nina Kapcowa i Rusłan Skworcow. Zdjęcie: Damir Jusupow, Teatr Bolszoj

Obsada: Nina Kapcowa, Rusłan Skworcow, Michaił Łobuchin, Jekaterina Krysanowa, soliści, koryfeje i zespół baletowy.

10 maja

UN JOUR OU DEUX, Balet Opery Paryskiej, Mezzo

Choreografia: Merce Cunningham
Muzyka: John Cage, „Etcetera”

11 maja

CISZA, PRAPREMIERA, XXV Łódzkie Spotkania Baletowe, Teatr Wielki w Łodzi

Choreografia: Ivan Cavallari
Muzyka: Ludwig van Beethoven

19 maja

Carmen-Suita & Pietruszka, TRANSMISJA LIVE HD/ PREMIERA W KINACH, Bolshoi Ballet Live, nazywowkinach.pl

„Pietruszka” w choreografii Edwarda Cluga. Zdjęcie: Jelena Fetisowa/Teatr Bolszoj

„Pietruszka” w choreografii Edwarda Cluga. Zdjęcie: Jelena Fetisowa/Teatr Bolszoj

Choreografia: Alberto Alonso (Carmen) / Edward Clug (Pietruszka)
Muzyka: Georges Bizet / Rodion Szczedrin (Carmen) / Igor Strawiński (Pietruszka)

Obsada:

CARMEN: Swietłana Zacharowa, Denis Rodkin, Michaił Łobuchin, Witalij Biktimirow, Olga Marczenkowa

PIETRUSZKA: Denis Sawin, Jekaterina Krysanowa, Anton Sawiczew, Wiaczesław Łopatin

Denis Sawin - Pietruszka, Jekaterina Krysanowa - Balerina, Gieorgij Gusiew - Szarlatan. Zdjęcie: Jelena Fetisowa/Teatr Bolszoj

Denis Sawin – Pietruszka, Jekaterina Krysanowa – Balerina, Gieorgij Gusiew – Szarlatan. Zdjęcie: Jelena Fetisowa/Teatr Bolszoj

26 i 31 maja

SYLFIDA, Staatsballett Berlin, Deutsche Oper Berlin

Staatsballett Berlin

Staatsballett Berlin

Choreografia: August Bournonville (wersja z 1836 r. zrealizowana przez Franka Andersena)

Klucz do sukcesu leży w dobrym wystawieniu.
Duńczycy nie muszą się tym martwić. „Sylfida” nigdy nie wypadła z ich repertuaru. Rekonstrukcja nie jest więc konieczna, choreografia jest po prostu – zgodnie z tradycją – przekazywana z pokolenia na pokolenie. Między innymi przez Franka Andersena, w latach 1985-1994 i 2002-2008 dyrektora artystycznego Królewskiego Baletu Duńskiego, wybitnego specjalistę od baletów Augusta Bournonville’a. To on pracował ze Staatsballett Berlin i zagwarantował powodzenie przedsięwzięcia.

Berlińska „Sylfida”

Muzyka: Herman Løvenskiold
Scenografia i kostiumy: Marie i Dali
Reżyseria światła: Ellen Ruge

30 maja

VAN DIJK | EYAL, Staatsballett Berlin, Komische Oper Berlin

DISTANT MATTER

Choreografia: Anouk van Dijk
Muzyka: Jethro Woodward
Reżyseria światła i scenografia: Paul Jackson, Anouk van Dijk, Claus de Hartog
Kostiumy: Jessica Helbach

HALF LIFE

Choreografia: Sharon Eyal i Gai Behar
Muzyka: Ori Lichtik
Kostiumy: Rebecca Hytting
Reżyseria światła: Alon Cohen

Grupa trzynastu tancerek i tancerzy, w cielisto-skąpych kostiumach, drepcze w miejscu, przez większość czasu na ugiętych lekko kolanach, ale oprócz tego ciekawie zastosowanego transowego plié, pojawia się też dające lekki oddech relevé. Artyści giętko i plastycznie tańczą tułowiem, ramionami, ręce wykonują ruchy raz płynne, raz nieco kanciaste, dłonie dotykają ciała. Taki hipnotyczny seans trwa około 20 minut. I nagle – zupełnie niespodziewanie – następuje zmiana nastroju, pojawia się inny rodzaj napięcia.

Premiera w Berlinie. Sharon Eyal tworzy coś nowego

THE WHITE CROW (Biały kruk) – w kinach

Reżyseria: Ralph Fiennes
Scenariusz: David Hare na podstawie „Nureyev: A Life” Julie Kavanaugh
Choreografia i konsultacja scen tanecznych: Johann Kobborg

Sekwencja zdarzeń dziejących się na lotnisku – od momentu, kiedy Nuriejew dowiaduje się, że nie leci do Londynu, aż do podjęcia przez niego ostatecznej decyzji – trzyma w napięciu, jak w najlepszym filmie sensacyjnym, którego zakończenia jeszcze nie znamy.

– Kierownicy, urzędnicy

W obsadzie: Oleg Ivenko (Rudolf Nuriejew), Ralph Fiennes (Aleksander Puszkin), Czułpan Chamatowa (Ksenia Puszkin), Raphaël Personnaz (Pierre Lacotte), Siergiej Połunin (Jurij Sołowiew), Adèle Exarchopoulos (Clara Saint), Anastazja Mieskowa (Ałła Osipienko)