Reklama
Polityka_blog_top_bill_desktop
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot1
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot2
Zapraszam do tańca. Blog Joanny Brych - Blog Joanny Brych Zapraszam do tańca. Blog Joanny Brych - Blog Joanny Brych Zapraszam do tańca. Blog Joanny Brych - Blog Joanny Brych
Denis Sawin – Pietruszka, Jekaterina Krysanowa – Balerina, Gieorgij Gusiew – Szarlatan. Zdjęcie: Jelena Fetisowa/Teatr Bolszoj 

27.05.2019
poniedziałek

„Pietruszka” Edwarda Cluga

27 maja 2019, poniedziałek,

Urodził się w Rumunii. Namówiony przez ojca ukończył szkołę baletową. Chciał zostać drugim Barysznikowem. Nie udało się. Sukces osiągnął w choreografii. Dziś jest dyrektorem artystycznym baletu w Słoweńskim Teatrze Narodowym w Mariborze i jedną z najbardziej znaczących postaci na baletowej mapie świata. W listopadzie ubiegłego roku Teatr Bolszoj wystawił „Pietruszkę” Igora Strawińskiego w jego choreografii. W przyszłym sezonie zrealizuje na moskiewskiej scenie „Mistrza i Małgorzatę”.

„Pietruszka” został dołączony do repertuaru „Bolshoi Ballet Live”. Premiera w kinach odbyła się w ubiegłą niedzielę. Już są zapowiedziane powtórki.

„Moja muzyka baletowa nigdy nie dąży do tłumaczenia akcji, oba elementy żyją zgodnie obok siebie, jak dwie odrębne indywidualności” – mówił Igor Strawiński. Choreografia Cluga powstała w „dialogu z muzyką”. Nie tłumaczy, nie interpretuje muzyki, jest jej jednak ściśle podporządkowana.

Denis Sawin – Pietruszka, Jekaterina Krysanowa – Balerina, Gieorgij Gusiew – Szarlatan. Zdjęcie: Jelena Fetisowa/Teatr Bolszoj 

Denis Sawin – Pietruszka, Jekaterina Krysanowa – Balerina, Gieorgij Gusiew – Szarlatan. Zdjęcie: Jelena Fetisowa/Teatr Bolszoj

Jarmark, znany z choreografii Michaiła Fokina z 1911 r., zastąpiły (uwspółcześnione) matrioszki. Są głównym elementem scenografii (Marko Japelj), pełnią też funkcję izdebek, w których mieszkają główni bohaterowie dramatu.

Technika klasyczna została przez choreografa plastycznie zdeformowana, wzbogacona elementami tańca współczesnego z ludowymi akcentami. Kukiełkowe ruchy, adekwatne do treści i muzyki, są w diagilewowskim nastroju. Także ciekawie zaaranżowane sceny zbiorowe m.in. do wesołej, katarynkowej piosenki „Elle avait une jambe de bois”, ściągniętej przez Strawińskiego z ulicy. Urodę ruchu podkreślają doskonałe kostiumy (Leo Kulaš), wrażenie zrobiły na mnie rewelacyjne, plisowane spódnice i sukienki.

Libretto stworzone przez Alexandra Benois i kompozytora zostało zachowane. Niedosłownie, w ogólnym zarysie, ale dramat głównych bohaterów pozostał ten sam. „Nie jestem kukiełką. Jestem żywym człowiekiem” – pokazuje na koniec Szarlatonowi Pietruszka.

„Pietruszka” w choreografii Edwarda Cluga. Zdjęcie: Jelena Fetisowa/Teatr Bolszoj

„Pietruszka” w choreografii Edwarda Cluga. Zdjęcie: Jelena Fetisowa/Teatr Bolszoj

Wykonawców nie trzeba specjalnie zachwalać. W transmitowanym spektaklu wystąpili: Denis Sawin (Pietruszka), Jekaterina Krysanowa (Balerina), Dmitrij Dorochow (Maur), Wiaczesław Łopatin (Szarlatan).

Denis Sawin w tytułowej roli. Zdjęcie: Damir Jusupow/Teatr Bolszoj

PIETRUSZKA, Bolshoi Ballet Live, nazywowkinach.pl

Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_mobile
Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_desktop