Reklama
Polityka_blog_top_bill_desktop
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot1
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot2
Zapraszam do tańca - Blog Joanny Brych Zapraszam do tańca - Blog Joanny Brych Zapraszam do tańca - Blog Joanny Brych
William Blake - Oberon, Tytania i Puk z tańczącymi wieszczkami

19.09.2019
czwartek

Premiery sezonu (i wznowienia)

19 września 2019, czwartek,

6 października

Don Kichot, Opera Śląska w Bytomiu

Muzyka: Ludwig Minkus
Inscenizacja i choreografia: Henryk Konwiński
Opracowanie choreografii „Driad” i przekaz pas de deux według Mariusa Petipy: Liliana Kowalska
Scenografia i kostiumy: Ireneusz Domagała

PREMIERA: 26 kwietnia 2019
PRAPREMIERA: 14 grudnia 1869

Po 16 latach nieobecności „Don Kichot” powrócił do Opery Śląskiej w zmienionej inscenizacji i z nowym składem zespołu. Premiera odbyła się z okazji Międzynarodowego Dnia Tańca. Na stosunkowo małej scenie twórcom udało się zachować widowiskowy, optymistyczny nastrój baletu – o miłości (z przeszkodami) córki oberżysty Kitri i biednego cyrulika Basilia oraz o błędnym rycerzu walczącym z wiatrakami i jego wiernym słudze Sancho Pansie. Henryk Konwiński płynnie poprowadził narrację i doskonale wyreżyserował komiczne części spektaklu. Stworzył przejrzyste i dynamiczne układy choreograficzne składające się z tańców klasycznych i charakterystycznych – hiszpańskich oraz cygańskich. Fragmenty złożone z choreografii Mariusa Petipy z 1869 r. z pietyzmem opracowała Liliana Kowalska. Scenografia i kostiumy zaprojektowane przez Ireneusza Domagałę – choć lekko démodé – wpisały się w umowny charakter całości.

Powrót klasyki

10 i 11 października

Cisza/Silence, Teatr Wielki w Łodzi

„Cisza”, Teatr Wielki w Łodzi. Zdjęcie: Joanna Miklaszewska

„Cisza”, Teatr Wielki w Łodzi. Zdjęcie: Joanna Miklaszewska

Muzyka: Ludwig van Beethoven
Choreografia: Ivan Cavallari
Scenografia i kostiumy: Anna Chadaj

„Ciszę” do muzyki Ludwiga van Beethovena stworzył Ivan Cavallari, ceniony na świecie choreograf, absolwent mediolańskiej szkoły baletowej przy Teatro alla Scala, solista w Stuttgarter Ballet, dzisiaj dyrektor artystyczny Les Grands Ballets Canadiens.

Wrażenie robią dynamicznie zmieniające się obrazy, dobrze wykorzystana przestrzeń, przenikanie się scen zbiorowych z układami solistycznymi. Podobają mi się zaprojektowane przez Annę Chadaj – delikatnie nawiązujące do epoki – kostiumy i elementy scenografii. I subtelny, wzruszający sposób, w jaki została zinterpretowana tańcem muzyka Beethovena.

Balet współczesny

PRAPREMIERA: 11 maja 2019, XXV Łódzkie Spotkania Baletowe

25 i 26 października

Sen nocy letniej, PREMIERA, Opera Krakowska

William Blake - Oberon, Tytania i Puk z tańczącymi wieszczkami

William Blake – Oberon, Tytania i Puk z tańczącymi wieszczkami

Muzyka: Felix Mendelssohn-Bartholdy
Choreografia, reżyseria światła: Giorgio Madia
Scenografia i kostiumy: Alexander J. Mudlagk

9 i 10 listopada

Coppélia, czyli Dziewczyna o szklanych oczach, PREMIERA, Opera Nova w Bydgoszczy

Libretto: Charles Nuitter i Arthur Saint-Léon (wg nowel E.T.A. Hoffmanna „Der Sandmann” i „Die Automaten”)
Muzyka: Léo Delibes
Choreografia: Jacek Tyski
Scenografia: Olga Skumiał
Kostiumy: Firma SoFancy-Paweł Koncewoj

PRAPREMIERA: 25 maja 1870

15, 16 i 17 listopada

Giselle, Opera Bałtycka w Gdańsku

Balet Opery Bałtyckiej w Gdańsku. Zdjęcie: Krzysztof Mystkowski/ KFP

Balet Opery Bałtyckiej w Gdańsku. Zdjęcie: Krzysztof Mystkowski/ KFP

Muzyka: Adolphe Adam
Choreografia I aktu: Emil Wesołowski
Choreografia II aktu: Izabela Sokołowska-Boulton, Wojciech Warszawski
Scenografia i światła: Olga Skumiał
Kostiumy: Marta Fiedler

„Giselle” to kultowy balet. Poeta Théophile Gautier napisał libretto, zauroczony legendą o willidach z gór Harzu (narzeczonych, które zmarły, nie doczekawszy dnia zaślubin, wstają z grobów o północy i tańczą w blasku księżyca – „biada młodzieńcowi, któremu zabiegną drogę!”), spisaną przez Heinricha Heine w książce o literaturze pięknej w Niemczech, znanej pod francuskim tytułem „De L’Allemagne”.

Z Harzu na Kaszuby

PREMIERA: 13 października 2018
PRAPREMIERA: 28 czerwca 1841

16 listopada

Zagubione dusze, PREMIERA, Teatr Wielki – Opera Narodowa

Wieczór baletowy w trzech częściach:

Wesele (muzyka: Igor Strawiński, choreografia: Bronisława Niżyńska), Do not go gentle (muzyka: Igor Strawiński, choreografia: Krzysztof Pastor), Infra (muzyka: Max Richter, choreografia: Wayne McGregor)

Nowości książkowe

Gerard Wilk. Tancerz, Zofia Rudnicka, Wydawnictwo Krytyka Polityczna

Czytaj też:

Niezwykła kariera Gerarda Wilka

Z Harzu na Kaszuby

Dziewczyna o szklanych oczach

Nowy „Don Kichot”

Powrót klasyki

Balet współczesny

Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_mobile
Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_desktop