Baletowy projekt Kulczyk Foundation

19 sierpnia The New York Times dużo miejsca poświęcił Danielowi Owoseni Ajala, założycielowi Leap of Dance Academy, bezpłatnej akademii tańca działającej na przedmieściu Lagos w Nigerii. Pretekstem do powstania artykułu był medialny rozgłos, którego głównym bohaterem jest jedenastoletni Anthony Mmesoma Madu, jeden z najbardziej utalentowanych uczniów Ajali, a niedługo stypendysta Kennedy Onassis School of American Ballet Theater. Jego piruety wykonywane podczas deszczu i w błocie obejrzało w sieci miliony internautów, dzięki czemu lokalny projekt edukacyjny studenta zarządzania biznesem i samouka baletowego, w dzieciństwie zafascynowanego filmem „Save the Last Dance”, który sam stracił szansę zostania zawodowym tancerzem, ale chce poprzez taniec klasyczny zmieniać życie ubogich Nigeryjczyków, stał się znany wśród szerokiego grona profesjonalistów, ludzi mediów, kultury i prywatnych darczyńców.

Czytaj też: In Lagos, a Homegrown Ballet Academy Leaps Into the Spotlight

O korzyściach płynących z edukacji tanecznej pisałam w ubiegłym roku – między innymi we wpisie „Dlaczego taniec jest równie ważny jak matematyka?”. W państwach, takich jak: Nigeria czy Kenia, taniec klasyczny jest jeszcze ważniejszy. „Balet sprawia, że czuję się wielką gwiazdą”, „Dzięki tańcowi czuję się lepiej i z nikogo staję się kimś”, „Taniec sprawia, że jestem z siebie dumny” – mówią dzieci żyjące w slumsach w Kiberze. Na załączonym tutaj filmie mogą się Państwo przekonać, że choć ćwiczą w spartańskich warunkach, ich życie dzięki tańcowi, konieczności pokonywania przeszkód, celom, do których dążą, staje się bardziej znośne i nabiera sensu. „Widok tych dzieci, które poprzez taniec odzyskują pewność siebie, łamią stereotypy i podziały społeczne, jest dowodem na to, że praca Mike’a ma wielki sens” – to są z kolei słowa Dominiki Kulczyk. Fundacja, którą zarządza wspiera edukacyjny „Project Elimu” („elimu” w języku suahili oznacza „edukację”), kenijskiego tancerza i nauczyciela baletu Mike’a Wamaya. Więcej o projekcie i sposobach jego realizacji – poprzez edukację artystyczną i zajęcia baletowe w slumsach Nairobi – mogą Państwo przeczytać w tym miejscu. Zachęcam też do obejrzenia „Głosu Kibery”, jednego z odcinków serialu dokumentalnego „Efekt Domina”, poświęconego właśnie tej sferze działalności Kulczyk Foundation. I do wspierania edukacyjnych programów baletowych w Afryce. „Taniec pozwolił tym dzieciom marzyć, edukacja pozwoli zrealizować te marzenia” – mówi Dominika Kulczyk.

Czytaj też:

Gimnastyka ważna jak matematyka

Baletowa afera w Ameryce

Baletowej afery ciąg dalszy