W listopadzie – na żywo, małym i dużym ekranie

3-25 listopada

Mezzo.tv, Sanktpetersburski Teatr Baletu Borisa Ejfmana, „Oniegin”

Choreografia: Boris Ejfman
Muzyka: Piotr Czajkowski, Aleksander Sitkowiecki

3-25 listopada

Mezzo.tv, Sanktpetersburski Teatr Baletu Borisa Ejfmana, „Po drugiej stronie grzechu” (wg „Braci Karamazow” Fiodora Dostojewskiego)

Choreografia: Boris Ejfman
Muzyka: Siergiej Rachmaninow, Richard Wagner, Modest Musorgski

4 listopada

Staatsoper Unter Den Linden, PREMIERA „Bajadery”

Choreografia: Aleksiej Ratmański na podstawie oryginalnej choreografii Mariusa Petipa
Muzyka: Ludwig Minkus

Kolejne przedstawienia: 9, 10 listopada oraz 15, 26, 28 grudnia

„Bajadera”, Teatr Maryjski 1900 r. Na zdjęciu: Matylda Krzesińska (Nikija), Paweł Gerdt (Solor) i corps de ballet.

„Bajadera”, Teatr Maryjski 1900 r. Na zdjęciu: Matylda Krzesińska (Nikija), Paweł Gerdt (Solor) i corps de ballet.

It was Marius Petipa who created the ballet „La Bayadère” in 1877 with a staggering cast and fanciful scenic ideas to impress the St. Petersburg audience. To this day classical dance owes him a huge debt. The choreographer Alexei Ratmansky is interested in how Petipa’s works might have looked like. Based on Petipa’s notations that have survived almost intact and lend themselves to study and interpretation, his intentions are immediately comprehensible. In addition to the original ideas of movement and step sequences, this insightful connoisseur also reveals Petipa’s equally brilliant scenic ideas and their effective connection to the music of Ludwig Minkus. In order to get as close as possible to the original, Alexei Ratmansky not only reconstructs „La Bayadère”, but also painstakingly examines Petipa’s taste and instinct. This approach is taken up in the stage design and costumes being newly developed by Jerôme Kaplan – www.staatsballett-berlin.de.

5 listopada-26 grudnia

Wystawa na ekranie, „Degas. Umiłowanie perfekcji”

Ta wystawa na ekranie przenosi widza z paryskich ulic na wspaniałą wystawę w Fitzwilliam Museum w Cambridge, której obszerna kolekcja dzieł Degasa jest najbardziej reprezentatywna w Wielkiej Brytanii. Dzięki zapewnieniu twórcom filmu wyjątkowego dostępu do rzadkich i różnorodnych dzieł, ten reportaż opowiada fascynującą historię dążenia Degasa do doskonałości poprzez eksperymentowanie z nowymi technikami, ale i poprzez nauki zaczerpnięte z doświadczeń dawnych mistrzów.

11 listopada

Bolshoi Ballet Live, „Sylfida”, PREMIERA w kinach

Choreografia: Johan Kobborg wg Augusta Bournonville’a
Muzyka: Herman Severin Løvenskiold

Sylfida – ulotna mieszkanka leśnych ostępów – stała się bohaterką pierwszego romantycznego baletu, wystawionego w 1832 roku w Paryżu przez Filippo Taglioniego. Bardzo szybko zdobyła serca publiczności i otworzyła drzwi do ukształtowania baletu klasycznego w formie, jaką znamy do dziś. Swoją wersję tanecznej opowieści o Sylfidzie zakochanej w człowieku w 1839 wystawił duński baletmistrz August Bournonville, wzbogacając czysty, wdzięczny taniec technicznymi popisami, także w wykonaniu tancerza wcielającego się w postać Jamesa.

 

13 listopada

Sieć kin Multikino, „Nuriejew bez kurtyny”

Reżyseria: Jacqui i David Morris

„Nuriejew bez kurtyny” to poruszający film dokumentalny przedstawiający niezwykłe życie Rudolfa Nuriejewa, najsławniejszego tancerza XX wieku, który dzięki swej wyjątkowej osobowości przekroczył granicę między światem baletu i popkultury. To opowieść o biednym dzieciaku urodzonym w wagonie kolei Transsyberyjskiej, który przebojem wdarł się na szczyt rosyjskiego baletu, by porzucić go podczas spektakularnej ucieczki na Zachód, zwanej „skokiem w wolność”.

Nureyev review – a meticulous, heartbreaking tour de force

17 listopada

Teatr Wielki-Opera Narodowa, „Nasz Chopin”, PREMIERA

KONCERT e-moll
Balet Liama Scarletta w jednym akcie
Muzyka: Fryderyk Chopin

KONCERT f-moll
Balet Krzysztofa Pastora w jednym akcie
Muzyka: Fryderyk Chopin