Baletowe Must-See

1 marca

SYLFIDA, PREMIERA, Staatsballett Berlin, Deutsche Oper Berlin

Choreografia: August Bournonville (wersja z 1836 r. przygotowana przez Franka Andersena)
Muzyka: Herman Løvenskiold
Scenografia i kostiumy: Marie i Dali
Reżyseria światła: Ellen Ruge

August Bournonville, himself a fantastic dancer, ballet master and choreographer who learned his profession in Paris, developed his own ballet style, which is still espoused by the Royal Danish Ballet School to this day. To master a stupendous dance technique mainly aims at perfection in the artistic performance, which strives for natural expression in order to be perfect.

Kolejne spektakle: 3, 12, 22 marca; 4, 22, 26 kwietnia, 26, 31 maja

1 – 19 marca

JEZIORO ŁABĘDZIE, Balet Opery Paryskiej, Opéra Bastille

Choreografia: Rudolf Nuriejew
Muzyka: Piotr Czajkowski

1911 : Paris découvre Le Lac des Cygnes grâce à la compagnie des Ballets Russes. Cinquante ans plus tard, le ballet fait son entrée à l’Opéra de Paris dans une version chorégraphiée par Vladimir Bourmeister, largement inspirée par celle de Petipa. Mais celui qui va définitivement marquer l’histoire du Lac des Cygnes s’appelle Rudolf Noureev. Il est danseur étoile, chorégraphe et directeur du ballet de l’Opéra de Paris dans les années 1980.

– Le Lac des Cygnes: tout ce que vous avez toujours voulu savoir sur le célèbre ballet de Tchaïkovski

1 – 23 marca

JEZIORO ŁABĘDZIE, Narodowy Balet Norweski, Mezzo i Mezzo Live HD

Choreografia: Alexander Ekman

2 i 15 marca

FONTANNA BACHCZYSARAJU, Balet Teatru Maryjskiego, Mezzo

Choreografia: Rostisław Zacharow
Muzyka: Boris Asafiew

Muzykę skomponował Boris Asafiew, choreografię stworzył Rostisław Zacharow. Libretto opracował Nikołaj Wołkow, dodając epizod dziejący się w Polsce i wyjaśniający okoliczności porwania.

Akcja zaczyna się sielankowo pod koniec XVIII w. w pałacu Stolnika – hrabiego Potockiego. 
Maria, jego córka jest zakochana w młodym polskim szlachcicu – Wacławie. We dworze odbywa się bal z okazji jej urodzin. Przybywają goście – tańczą poloneza i mazura. Hrabia ogłasza zaręczyny córki. Wkrótce miły nastrój psuje wiadomość o napadzie Tatarów krymskich. Ich chan Girej zabija Wacława i porywa Marię do swojego haremu.

„Ofiara zazdrości. Obowiązkowa lektura baletowa”

Spektakl zarejestrowano 28 maja 2017 r. w Teatrze Maryjskim w Sankt Petersburgu.

Na afiszu teatru – 16, 17 kwietnia; 14, 15 maja

4 – 24 marca

EL AMOR BRUJO, Victor Ullate Ballet, Mezzo

Choreografia: Victor Ullate
Muzyka: Manuel de Falla, Luis Delgado, In Slaughter Natives

5 – 29 marca

COPPELIA, Balet Bolszoj, Mezzo

Choreografia: Siergiej Wichariew
Muzyka: Léo Delibes

Margarita Szrajner ma idealne warunki do wykonywania roli Swanildy – jest dziewczęca, naturalna, z wdziękiem pokonuje trudności techniczne, którymi naszpikowana jest choreografia i świetnie sobie radzi z zadaniami aktorskimi.

„Dziewczyna o szklanych oczach”, POLITYKA nr 28 (3168)
„Balet nie tylko dla dorosłych”

Spektakl zarejestrowano 10 czerwca 2018 r. w Teatrze Bolszoj w Moskwie.

Na afiszu teatru: 22, 23 i 24 marca

8 marca

CARMEN, Compañía Nacional de Danza, Mezzo

Choreografia: Johan Inger
Dramaturgia: Gregor Acuña-Pohl
Muzyka: Georges Bizet, Rodion Szczedrin, Marc Álvarez
Scenografia: Curt Allen Wilmer (AAPEE)
Kostiumy: David Delfín

„Carmen” Johana Ingera, Compañía Nacional de Danza. Zdjęcie: Jesús Vallinas

„Carmen” Johana Ingera, Compañía Nacional de Danza. Zdjęcie: Jesús Vallinas

Benois de la Danse 2016, VENICE TV AWARD 2018

„Carmen” Johana Ingera jest inna. Dzięki dodaniu, do muzyki Bizeta i Rodiona Szczedrina, współczesnej kompozycji Marca Álvareza udaje się odrzucić wcześniejsze skojarzenia i naleciałości, spojrzeć na tę historię od nowa.

„Baletowy Oscar. Kobiety też bywają okrutne”

Spektakl zarejestrowano 20 października 2017 r. w Théâtre de la Coursive w La Rochelle.

8 i 26 marca

GISELLE, Balet Teatru Maryjskiego, Mezzo

Choreografia: Jean Coralli, Jules Perrot, Marius Petipa
Muzyka: Adolphe Adam

Na afiszu teatru – 1, 24 marca; 2,5,7 kwietnia; 21 maja

10 marca

ŚPIĄCA KRÓLEWNA, Bolshoi Ballet Live, nazywowkinach.pl

Choreografia: Jurij Grigorowicz wg Mariusa Petipy
Muzyka: Piotr Czajkowski

Zdjęcie: Damir Jusupow/ Teatr Bolszoj. Materiał prasowy: nazywowkinach.pl

Zdjęcie: Damir Jusupow/ Teatr Bolszoj. Materiał prasowy: nazywowkinach.pl

14 marca

ROSAS – Les Six Concertos Brandebourgeois, Balet Opery Paryskiej/ Palais Garnier, Mezzo Live HDLive broadcast 

Choreografia: Anne Teresa De Keersmaeker
Muzyka: Jan Sebastian Bach

Na afiszu: od 8 do 14 marca 

15 i 25 marca

VAN DIJK | EYAL, Staatsballett Berlin, Komische Oper Berlin

DISTANT MATTER

Choreografia: Anouk van Dijk
Muzyka: Jethro Woodward
Reżyseria światła i scenografia: Paul Jackson, Anouk van Dijk, Claus de Hartog
Kostiumy: Jessica Helbach

HALF LIFE

Choreografia: Sharon Eyal i Gai Behar
Muzyka: Ori Lichtik
Kostiumy: Rebecca Hytting
Reżyseria światła: Alon Cohen

Nie zawiodła mnie natomiast Sharon Eyal. A nawet otrzymałam więcej niż się spodziewałam. We wrześniu opisywałam pokaz domu mody „Dior” wiosna/lato 2019, do którego Sharon Eyal ułożyła choreografię. W Berlinie obejrzałam spektakl „Half Life”, stworzony w 2017 r. dla Royal Swedish Ballet, kilka miesięcy temu przekazany Staatsballet Berlin i teraz wystawiany razem z „Distant Matter” Anouk van Dijk.

Premiera w Berlinie. Sharon Eyal tworzy coś nowego

17 i 21 marca

YULI, 19. Tydzień Kina Hiszpańskiego, Kino Luna w Warszawie

Reżyseria: Icíar Bollaín
Scenariusz: Paul Laverty

MFF San Sebastián 2018: najlepszy scenariusz, 5 nominacji do Nagród Goya 2019

„Nie boję się upadku” – rozmowa z Carlosem Acostą, POLITYKA nr 48 (3138)

16 marca, Kino pod Baranami, Kraków

19 marca, Kino Nowe Horyzonty, Wrocław

21, 29, 31 marca

ONIEGIN, Staatsballett Berlin, Staatsoper Unter Den Linden

Choreografia: John Cranko
Muzyka: Piotr Czajkowski