Baletowe nowości online
Béjart Ballet Lausanne w czasie naszej przymusowej izolacji jeszcze nie zapowiadałam. A tymczasem zespół również przygotował program online „BBL AT HOME”. Od jutra przez trzy dni mamy możliwość obejrzenia spektaklu Maurice’a Béjarta „Piaf” o wielkiej i niezastąpionej Édith Piaf. „Która tancerka, jaka aktorka może się wcielić w Piaf?” – pytał Béjart w kilkuzdaniowej, jak to miał w zwyczaju robić, zapowiedzi. Widziałam genialny spektakl Béjarta „Brel et Barbara”, więc myślę, że i ten bez wahania mogę polecić. Szczegóły dotyczące godzin emisji i kolejnych premier znajdują się: tutaj.
Czy wchodząc na stronę New York City Ballet zwróciliście Państwo uwagę na ten przepiękny, nostalgiczny i refleksyjny baletowy klip? Miał zapowiadać wiosenne występy zespołu, teraz patronuje internetowym transmisjom. Jest to fragment pas de deux „This Bitter Earth” z baletu „Five Movements, Three Repeats” Christophera Wheeldona do muzyki Maxa Richtera, a śpiewa „Królowa Blues’a” – Dinah Washington.
- Tańczą: Sara Mearns, Adrian Danchig-Waring. Muzyka: Dinah Washington/ Max Richter – This Bitter Earth/ On The Nature Of Daylight
Ale na tym nie kończą się w tym tygodniu wybitne związki tańca z muzyką. Od wczoraj NYCB emituje „Rubiny”, drugą część „Klejnotów” George’a Balanchine’a. Balet powstał dzięki przypadkowemu spotkaniu Balanchine’a i Claude’a Arpelsa, który zaprosił choreografa do salonu Van Cleef & Arpels, znajdującego się przy nowojorskiej Piątej Alei. Premiera odbyła się w 1967 r. Pozostałe części noszą nazwy: Szmaragdy i Brylanty. Są wyrazem sentymentu artysty do trzech bliskich mu szkół tańca – francuskiej, amerykańskiej, rosyjskiej, a dedykowane Gabrielowi Fauré, Igorowi Strawińskiemu i Piotrowi Czajkowskiemu. Opera Paryska proponuje z kolei fabularny balet Balanchine’a – „Sen nocy letniej” do muzyki Felixa Mendelssohna. Jako ciekawostkę podam, że prawykonanie Uwertury do „Snu nocy letniej”, którą kompozytor napisał w stanie młodzieńczego zauroczenia komedią Szekspira odbyło się w Szczecinie w 1827 r. Dopiero kilkanaście lat po tym wydarzeniu, Mendelssohn stworzył pozostałe części utworu: Nocturne, Dance, Scherzo i Marsz weselny. Tym razem na zamówienie króla Prus Fryderyka Wilhelma IV (a nie kierowany jedynie wewnętrznym impulsem), który zażyczył sobie muzykę do sztuki teatralnej. Premiera odbyła się 14 października 1843 r. w „Neues Palais” w Poczdamie, cztery dni później w berlińskim Schauspielhaus. „Szekspirowski wiersz i muzyka Mendelssohna stopiły się odtąd w tak nierozłączną całość, że dzisiaj rzadko który reżyser waży się wystawić »Sen nocy letniej« bez tej muzyki” – pisał Karl-Heinz Köhler w biografii kompozytora. Pierwszym choreografem, który wykorzystał jego muzykę był Marius Petipa. W 1876 r. wystawił jednoaktowe divertissement, wielki popis tańczących motyli, kwiatków, pasikoników i innych postaci z krainy elfów i wróżek. Choreografia Balanchine’a to już taneczna adaptacja sztuki Szekspira. Powstała w 1962 r. dla NYCB. Należy do najlepszych i najchętniej oglądanych. Jej dodatkowym atutem są świetne kostiumy i scenografia zaprojektowane przez Christiana Lacroix. Wykonanie przez gwiazdy baletu Opery Paryskiej jest na najwyższym poziomie.
Miłych wrażeń!
#Zostańwdomu i oglądaj taniec 🙂
NOWOŚCI ONLINE
Do 8 maja
RUBINY, druga część „Klejnotów” George’a Balanchine’a, New York City Ballet
Choreografia: George Balanchine
Muzyka: Igor Strawiński, Capriccio na fortepian i orkiestrę
Wstęp: Andrew Litton, dyrektor muzyczny NYCB
Przedstawienie zarejestrowane 19 września 2019 r.
7 – 10 maja
PIAF, Béjart Ballet Lausanne, BBL at home
Choreografia: Maurice Béjart
Muzyka: Édith Piaf
7 maja
DON KICHOT, Bolszoj online
Choreografia: Marius Petipa, Aleksander Gorski w nowym opracowaniu Aleksieja Fadejeczewa
Muzyka: Ludwig Minkus
Informacje o spektaklu, libretto
Do 10 maja
SEN NOCY LETNIEJ na podstawie „Snu nocy letniej” Williama Szekspira, Opera Paryska
Choreografia: George Balanchine
Muzyka: Felix Mendelssohn-Bartholdy
Scenografia i kostiumy: Christian Lacroix
W obsadzie: Eleonora Abbagnato, Laëtitia Pujol, Alice Renavand, Stéphane Bullion, Hugo Marchand, Karl Paquette
7 maja – 9 maja, 16 – 18 maja
ILUZJE – JAK JEZIORO ŁABĘDZIE, Hamburg Ballett, Video on Demand
Muzyka: Piotr Czajkowski
Choreografia: John Neumeier, Lew Iwanow, Marius Petipa
Scenografia i kostiumy: Jürgen Rose
Informacje o spektaklu, libretto
SPEKTAKLE JUŻ WYEMITOWANE I NADAL DOSTĘPNE
THE WINTER’S TALE (na podstawie „Zimowej opowieści” Williama Szekspira), #OurHouseToYourHouse, Royal Opera House
Choreografia: Christopher Wheeldon
Muzyka: Joby Talbot
Scenografia i kostiumy: Bob Crowley
THE METAMORPHOSIS (na podstawie opowiadania „Przemiana” Franza Kafki), #OurHouseToYourHouse, Royal Opera House
Choreografia: Arthur Pita
Muzyka: Frank Moon
Scenografia i kostiumy: Simon Daw