W Światowy Dzień Baletu: Kraków tańcem malowany
22 października na kanale YouTube Baletu Cracovia Danza pojawił się ten oto sfilmowany happening, nawiązujący do ulicznych przedstawień, których historia sięga XIII wieku, a które rozwinąwszy się w bardziej skomplikowane i usystematyzowane formy dały początek widowiskom dworskim, a jeszcze później, wystawianym na zawodowych scenach, spektaklom baletowym:
W ten sposób dyrektor Romana Agnel zapowiedziała internetową emisję cyklu „Kraków tańcem malowany”, serię nakręconych latem – podczas 21. Festiwalu Tańców Dworskich „Cracovia Danza” – filmów promujących Kraków, taniec i muzykę w otoczeniu kultowych zabytków, atrakcji przyciągających turystów z całego świata. W ubiegły piątek odbyła się premiera pierwszego z nich, odcinka zatytułowanego „Krakowskie maszkary”. W sieci trwają już bądź niebawem rozpoczną się, zapowiadane przeze mnie kilka wpisów temu, transmisje z lekcji i prób odbywających się w najsłynniejszych zespołach baletowych w nowej covidowej rzeczywistości. Ale w Światowy Dzień Baletu proponuję też cofnąć się do opowieści „jakie były baletu początki”.
W filmie, którego prowadzącą jest dyrektor Romana Agnel, a jej gościem Anna Śliwa, kierownik artystyczny Zespołu Instrumentów Dawnych „Intrada”, płynnie przeplata się kilka wątków. Jest w nim mowa o historii Sukiennic i słynnych maszkaronów Santi Gucciego, o tańcu renesansowym w stylu francuskim opisanym w 1589 roku przez Thoinot Arbeau w traktacie „Orchesographie”, o historii muzyki instrumentalnej, która wyemancypowawszy się na pierwszy plan wysunęła muzykę do tańca, o kieszonkowych, niewykluczone, że powstałych specjalnie dla potrzeb tańca, skrzypcach nazywanych „surdynką”, na których grali ówcześni mistrzowie (nauczyciele) tańca, o ludowym pochodzeniu tańców dworskich i ich wysokim poziomie technicznym. Wreszcie o tańcach teatralnych, takich jak mauretańskiego pochodzenia Moreska, jeden z najbardziej popularnych widowiskowych tańców renesansowych, tańczona z przyczepianymi do nóg brzęczącymi dzwoneczkami i w maskach, w spektaklu zrealizowanym przez Balet Cracovia Danza w maskach maszkaronów z Sukiennic.
#WorldBalletDay
#Zostańwdomu i oglądaj balet!
Więcej o planowanych spektaklach: Jesień artystyczna Baletu Cracovia Danza
Czytaj też:
Balet na scenie. Dwie premiery w Warszawie i gala w Berlinie
Krakowska gala baletowa „Grand pas…!”
Współczesny balet w renesansowej scenerii