W Międzynarodowy Dzień Teatru: 13. Kreacje Polskiego Baletu Narodowego
„W Polsce nie jest łatwo uprawiać zawód choreografa. Raczej od czasu do czasu się nim bywa. Ten problem dotyczy zresztą całego świata. Jeżeli ktoś jest zdolny i odpowiednio zdeterminowany, przy odrobinie szczęścia na pewno znajdzie pracę. Jest też jednak cała rzesza chętnych, którym nie jest to dane. Szczególnie trudne jest stawianie pierwszych kroków. Nie wspominając już o tym, że dla wielu utalentowanych nawet twórców realizacja spektaklu na dużej scenie i z profesjonalnym zespołem pozostaje do końca życia w sferze marzeń” – mówił Jacek Przybyłowicz w wywiadzie, którego udzielił mi (czas szybko leci) już pięć lat temu, jednocześnie zaznaczając, że dla niego (z Polski wyjechał w 1991 roku) kuźnią warsztatu był Izrael i angaż w Kibbutz Contemporary Dance Company. Z Polski również wyjechał w 1981 roku Krzysztof Pastor. Wiele lat spędził w Het Nationale Ballet w Amsterdamie. Jest przekonany, że to w Holandii rozwinął skrzydła oraz nawiązał kontakty, które umożliwiły mu międzynarodową karierę. Teraz swoje doświadczenia wykorzystuje w Polsce stojąc na czele Polskiego Baletu Narodowego. Warsztat choreograficzny młodych choreografów „Kreacje” zainicjował dwanaście lat temu. Wczoraj na platformie VOD Teatru Wielkiego-Opery Narodowej, w Międzynarodowy Dzień Teatru, odbyła się premiera 13. edycji. Jest to niezwykle cenna inicjatywa dla wszystkich artystów Polskiego Baletu Narodowego, którzy otrzymują w ten sposób szansę na stawianie pierwszych kroków nie tylko w zawodzie choreografa, choć trzeba podkreślić, że raczej wyznaczająca kierunki, wsparcia systemowego dla schodzących ze sceny artystów baletu potrzeba znacznie więcej.
W ubiegłym roku warsztaty po raz pierwszy odbyły się w onlinowej formule; większość choreografii zrealizowana została w plenerze, co było ciekawym pomysłem, dzięki któremu znane formy tańca ukazały się w nowych kontekstach i na szczęście koronawirus nie stał się tematem przewodnim. Pandemia jest jednak w fazie niekończącego się na razie rozwoju, więc i w tym sezonie prezentacja twórczości młodych choreografów odbyła się bez udziału publiczności, zaplanowane na luty spektakle zostały odwołane, ale jak będą się mogli Państwo za moment przekonać, tym razem choreografie zrealizowane zostały na scenie teatralnej.
Zaprezentowano, w doskonałym wykonaniu, sześć nietuzinkowych choreografii: nostalgicznych, romantycznych, wesołych, inspirowanych tańcem chasydzkim, samurajskim, sztuką mimu, stepowania, kabaratem, muzyką Mozarta, nietolerancją. Każda jest inna, na swój sposób oryginalna, ciekawa, wciągająca, wywołująca emocje; wszyscy artyści, twórcy i wykonawcy, poza stawianiem pierwszych kroków zasługują na realizowanie się w większych przedsięwzięciach. Ich potencjał, powtórzę się, lata ciężkiej nauki w szkołach baletowych i zdobywania scenicznych doświadczeń nie powinien być marnowany.
Nagranie udostępnione zostało tylko na czterdzieści osiem godzin. Czasu na obejrzenie spektaklu pozostało niewiele. #Zostań w domu i oglądaj taniec!
Czytaj też:
Kreacje 12 Polskiego Baletu Narodowego
Komentarze
Bardzo, bardzo ładne.
Miałem po pierwszym kawałku robić sobie kawę…nie, po drugim…jednak dopiero po trzecim, a ostatecznie robię po oklaskach.
Klaskałem oczywiście sam, ale za to na dwie dłonie.
I co bardzo istotne, oznak dezaprobaty na twarzach artystów nie dostrzegłem.
W roku 2021 Międzynarodowy Dzień Teatru byl wczoraj (sobota) 27 marca
Święto uchwalono w 1961 roku podczas 9. światowego kongresu Międzynarodowego Instytutu Teatralnego w Helsinkach. Datę 27 marca wybrano na pamiątkę otwarcia Teatru Narodów w Paryżu w 1957 roku.
Minela epoka wielkich rezyserow teatru: Copeau, Baty’ego, Meyerholda, Piscatora, Schillera, Buriana i teatrow od imion tworcow: Brechta, Becketta, Ionesco, Geneta, Dürrenmatta, Frischa.
Teatr i literatura. Teatr , taniec, opera, plastyka
Balety Jerome Robinsa, Marie Rambert (urodzona w Warszawie)
To tylko niektore wybitne postacie, ktore lacze napredce z tym dniem.
Ten mój drugi komentarz może budzić zdziwienie, ale…
Skoro od jakiegoś czasu wszystkie niegrzeczne dzieci, czyli te które nie chcą myć rąk przed jedzeniem, nie chcą zmówić paciorka przed snem muszą wysłuchiwać takiej oto frazy:
„Zobaczysz jak będziesz niegrzeczny(a) to przyjdzie Pan Prezes Obajtek, weźmie cię od mamusi i tatusia utopi w swoim basenie który wybudował w swoim bardzo wielkim ogrodzie”…
…to może napawać zgrozą fakt, że jednym z dwóch mecenasów owych „sześciu nietuzinkowych choreografii” była firma kierowana przez Prezesa Obajtka, czyli Orlen.
Drugim mecenasem było PZU, w którym największym udziałowcem ( ale nie większościowym) jest również Skarb Państwa.
I skoro w cale przedsięwzięcie zamieszany był On ( a wszystko w co zamieszany jest Obajtek jest po prostu trefne), stąd wzięła się moja może dziwna nieco uwaga.
Panie Wawrzyńcu, obie firmy zaczęły wspierać Teatr Wielki-Operę Narodową, a więc i Polski Balet Narodowy zanim najbardziej sprawiedliwa partia świata doszła do władzy. To tak na marginesie, bo miałam tylko napisać, ale zobaczyłam Pana komentarz, że już za godzinę odbędzie się transmisja z Teatro Alla Scala gali baletowej poświęconej Nuriejewowi: https://www.teatroallascala.org/en/streaming-ballet-homage-nureyev.html
Pani Joanno…
…fanfary i inne hymny pochwalne na cześć prezesa Obajtka przeniesione na inną okazję.
OK. Prezes Obajtek zebrał już tyle hymnów pochwalnych, że na kolejne może chwilę poczekać 🙂 Pozdrawiam, miłego dnia!
Przepiękne, skopiowałem link i powysyłałem znajomym paniom.
Dziękuję i pozdrawiam.