W najbliższych dniach…
7 lipca
Opera Krakowska, „Carmina Burana”
Kompozytor: Carl Orff
pieśni świeckie; tekst wg średniowiecznego rękopisu z klasztoru Benediktbeuern (Bawaria), wstęp i zakończenie: kompozytor
Inscenizacja i choreografia: Emil Wesołowski
Kierownictwo muzyczne: Tomasz Tokarczyk
Scenografia i kostiumy: Bożena Pędziwiatr
Reżyseria światła i projekcje: Dariusz Pawelec
Przygotowanie chóru: Jacek Mentel
Przygotowanie chóru dziecięcego: Beata i Marek Kluzowie
Emilowi Wesołowskiemu udało się wyczarować widowisko pełne życia, ruchu, tętniące namiętnością, radością samego istnienia. Oczywiście, te wszystkie emocje narzucała muzyka Orffa. (…) Świetnie spisali się w wokalnych partiach solowych Katarzyna Oleś-Blacha, Krzysztof Kur i Stanisław Kuflyuk, uroczy i pięknie brzmiący był chór dziecięcy (przygotowanie Beata i Marek Kluzowie). Zapierała dech w piersiach powietrzna akrobatyka Magdaleny Sztencel. Ale przede wszystkim kapitalny był balet Opery Krakowskiej.
Fragment recenzji Anny Woźniakowskiej, Polska Muza, 28.04.2018 r.
8 lipca
Ogrody muzyczne, „Korsarz”, Balet Bolszoj
Libretto: Jules Henri Vernoy de Saint-Georges, Joseph Mazilier w opracowaniu Mariusa Petipy na podstawie poematu Lorda Byrona
Muzyka: Adolphe Adam
Choreografia: Aleksiej Ratmański (częściowo zrekonstruowana choreografia Mariusa Petipy)
Osadzony w orientalnej scenerii balet to prawdziwa uczta dla oka oraz gratka dla wielbicieli XIX-wiecznego grand ballet, z efektownymi scenami zbiorowymi. „Korsarz” to romantyczna historia miłości pirata Konrada i niewolnicy Medory. Aleksiej Ratmański i Jurij Burłaka wznawiając balet wykonali ogromną pracę studiując materiały przechowywane w muzeach i bibliotekach Moskwy, Petersburga i Paryża. Odczytali również notację oryginalnej choreografii Petipy, znajdującą się w The Harvard Theatre Collection. „Korsarz” prezentowany w Teatrze Bolszoj bazuje na wersji z 1899 roku, uzupełnionej pomysłami autorstwa Ratmańskiego i Burłaki. Zgodnie z XIX-wieczną konwencją, podczas tworzenia widowiska choreografowie często dodawali do partytury tańce pochodzące spod pióra innego kompozytora. W tym przypadku, prócz muzyki Adama, pojawią się także fragmenty autorstwa Léo Delibesa, Cesare Pugniego, Piotra von Oldenburg, Riccardo Drigo, Alberta Zabela oraz Juliusa Gerbera. W przedstawieniu bierze udział 120 tancerzy – nazywowkinach.pl
Rejestracja przedstawienia z Teatru Bolszoj w Moskwie transmitowanego w kinach 22 października 2017 r.
W obsadzie:
Jekaterina Krysanowa jako Medora, grecka niewolnica
Igor Cwirko jako Konrad, przywódca korsarzy
Denis Sawin jako Birbanto, jeden z korsarzy
8 lipca
„Giselle”, Bolshoi Ballet Live
Sieć kin Multikino: Bydgoszcz, Gdańsk, Gdynia, Katowice, Kraków, Lublin, Łódź, Olsztyn, Poznań (Stary Browar), Rzeszów, Szczecin, Warszawa (Multikino Ursynów, Multikino Złote Tarasy), Wrocław (Pasaż Grunwaldzki), Zabrze
Muzyka: Adolphe Adam
Choreografia: Jurij Grigorowicz wg Jeana Coralliego, Jules’a Perrota, Mariusa Petipy
Scenografia i kostiumy: Simon Wirsaładze
Przeżywający kryzys tożsamości książę Albrecht (Siergiej Połunin) uwodzi, ukrywając swoje prawdziwe pochodzenie, szczerą i spontaniczną wiejską dziewczynę Giselle (Swietłana Zacharowa). Romans z góry skazany jest na niepowodzenie. Albrecht jest zaręczony i szybko zostaje zdemaskowany. Kobiety różnie radzą sobie z tematem niewierności. Batylda (Wiera Borisenkowa), narzeczona Albrechta, zachowuje spokój i obojętność. Giselle wpada w obłęd, pęka jej serce i umiera. Jeszcze inaczej postępują willidy. Każdego napotkanego mężczyznę traktują jak wroga i bezlitośnie doprowadzają do śmierci. To właśnie one zamierzają pomścić krzywdę Giselle. Dowodzi nimi Mirta (Jekaterina Szipulina), zwana żartobliwie w branży baletowej „kierowniczką cmentarza”. Uśmiercają zakochanego po uszy w Giselle Hansa ( Denis Sawin) i nie zamierzają odpuścić Albrechtowi. Książę wydaje się skruszony i prosi o łaskę. Niestety nie dowiemy się już, jak długo pozostanie w tym stanie.
Joanna Brych, „Mścicielki z baletu”, POLITYKA nr 44 (3033), 27 października 2015 r.
Przedstawienie zarejestrowano podczas transmisji na żywo 11 października 2015 r.
W obsadzie:
Swietłana Zacharowa jako Giselle
Siergiej Połunin jako książę Albert
Denis Sawin jako Hans, myśliwy
Jekaterina Szypulina jako Mirta, królowa willid
Daria Chochłowa i Igor Cwirko – pas de deux w I akcie
9 lipca
Mezzo.tv, „La Belle au bois dormant” (Śpiąca królewna), Staatsballett Berlin
Muzyka: Piotr Czajkowski
Libretto: Nacho Duato wg Iwana Wsiewołożskiego
Inscenizacja i choreografia: Nacho Duato
Scenografia i kostiumy: Angelina Atlagić
Spektakl zarejestrowano 2 października w Deutsche Oper Berlin.
W obsadzie:
Iana Salenko jako księżniczka Aurora
Marian Walter jako książę Désiré
Kolejne emisje: 14 i 27 lipca.
12 lipca
Nowy Teatr w Warszawie, premiera „You Are Safe”
Choreografia: Agata Siniarska, Ania Nowak, Katarzyna Wolińska
Dramaturgia: Mateusz Szymanówka
Reżyseria światła: Joanna Leśnierowska
Kolejne przedstawienia: 13 lipca (wprowadzenie Joanny Leśnierowskiej, a po spektaklu spotkanie z twórcami) oraz 14 lipca.