Baletowe Must-See
22 czerwca – 14 lipca
CARMEN/ ANOTHER PLACE/BOLERO, PREMIERA, Balet Opery Paryskiej, Palais Garnier
Choreografia: Mats Ek
Muzyka: Georges Bizet/Rodion Szczedrin, Franz Liszt, Maurice Ravel
25 czerwca – 19 lipca
L’HISTOIRE DE MANON, Balet Opery Paryskiej/Palais Garnier, Mezzo
Choreografia: Kenneth MacMillan
Muzyka: Jules Massenet
Scenografia i kostiumy: Nicholas Georgiadis
W obsadzie: Aurélie Dupont, Roberto Bolle, Stéphane Bullion, Alice Renavand, Benjamin Pech, Karl Paquette
Rozmowa z Aurélie Dupont, dyrektorką baletu Opery Paryskiej, Opéra national de Paris.
5 lipca
NIŻYŃSKI, Hamburg Ballett, 19. Festiwal Ogrody Muzyczne
Choreografia: John Neumeier
Muzyka: Fryderyk Chopin, Robert Schumann, Nikołaj Rimski-Korsakow, Dmitrij Szostakowicz
Scenografia i kostiumy: John Neumeier
W obsadzie: Alexandre Riabko, Carolina Agüero, Alexandr Trusch, Carsten Jung, Lloyd Riggins, Anna Laudere.
7 – 16 lipca
LAC, Les Ballets de Monte-Carlo, Mezzo Live HD
Choreografia: Jean-Christophe Maillot
Muzyka: Piotr Czajkowski
Pas de deux Odetty i Zygfryda są genialnie skonstruowane, zsynchronizowane z treścią muzyki – można je oglądać i na nowo przeżywać wiele razy. Efekt wzmacnia współczesny kostium – biały łabędź tańczy w krótkiej, leciutkiej sukience z długimi (imitującymi skrzydła) rękawami, które opadają, kiedy na moment przybiera ludzką postać. Ciekawie zbudowana też została postać Rotbarta, w balecie Maillot „Her Majesty The Night”. Zygfryd jest nadal zagubionym księciem, ale fabuła dostarcza też zaskoczeń i nowych interpretacji tematu „Jeziora łabędziego”. Temat walki dobra ze złem został przedstawiony w mniej oczywisty, bardziej złożony sposób. Bez apoteozy.
– Reinterpretacja baletowej klasyki
7 lipca
CARMEN-SUITA & PIETRUSZKA, Balet Bolszoj, 19. Festiwal Ogrody Muzyczne
Choreografia: Alberto Alonso (Carmen) / Edward Clug (Pietruszka)
Muzyka: Georges Bizet / Rodion Szczedrin (Carmen) / Igor Strawiński (Pietruszka)
W obsadzie „Carmen”: Swietłana Zacharowa, Denis Rodkin, Michaił Łobuchin, Olga Marczenko.
Premiera „Carmen-Suity” odbyła się 20 kwietnia 1967 r. To było wydarzenie. Genialna, oddająca nastrój muzyka, doskonała orkiestra, która „grała z niekłamaną pasją”, intrygująca, symbolizująca arenę korridy – scenografia, nowatorska choreografia i wykonanie na najwyższym poziomie.
A jednak premierowa publiczność nie była zachwycona. Spodziewała się nowego „Don Kichota”, wariacji na znany, oklepany temat. Gorzej, że również z twarzy minister Furcewej zniknął beztroski uśmiech. I poleciła usunąć tytuł z afisza. Zasłużoną primabalerinę okrzyknięto zdrajczynią baletu klasycznego; sprzeciw budziły erotyczny szpagat, seksowne oplecenie nogą bioder partnera, miłosny pocałunek.
– Balet eksperymentalny – premiera z przeszkodami
Technika klasyczna została przez choreografa plastycznie zdeformowana, wzbogacona elementami tańca współczesnego z ludowymi akcentami. Kukiełkowe ruchy, adekwatne do treści i muzyki, są w diagilewowskim nastroju. Także ciekawie zaaranżowane sceny zbiorowe m.in. do wesołej, katarynkowej piosenki „Elle avait une jambe de bois”, ściągniętej przez Strawińskiego z ulicy. Urodę ruchu podkreślają doskonałe kostiumy (Leo Kulaš), wrażenie zrobiły na mnie rewelacyjne, plisowane spódnice i sukienki.
W obsadzie „Pietruszki”: Denis Sawin, Jekaterina Krysanowa, Anton Sawiczew, Wiaczesław Łopatin.