Weekendowe propozycje dla dzieci i dorosłych

Zaledwie tydzień temu pisałam o „Piotrusiu i Wilku” Siergieja Prokofiewa anonsując pierwszą baletową transmisję dla dzieci w ramach cyklu Royal Opera House: #OurHouseToYourHouse. Wspomniałam wtedy, że utwór skomponował Prokofiew w 1936 r. na zamówienie Natalii Sats, dyrektorki Centralnego Teatru dla Dzieci w Moskwie. I że do 1940 r. był wystawiany wyłącznie w wersji koncertowej. Dlatego cieszę się, że właśnie w tej formie Teatr Maryjski postanowił zaprezentować bajkę dzieciom. Transmisja jutro na kanale mariinsky.tv. Zaś w niedzielę „Śpiąca królewna” w choreografii Konstantina Siergiejewa.

Dla odmiany ROH proponuje internetową premierę „Acisa i Galatei”, „małej opery” Georga Friedricha Händla o śmiertelnie zakochanym w nimfie morskiej pasterzu, któremu na drodze do szczęścia stanął cyklop Polifem, tym razem będącej efektem współpracy opery i baletu („a rare collaboration between our Opera and Ballet Companies”). Zapowiedź brzmi kusząco. Wyłącznie subiektywnie – nie jestem tylko pewna, czy jest to pozycja, która jakoś szczególnie mnie wciągnie i zafascynuje. „Dydonę i Eneasza” w choreografii Sashy Waltz z trudem obejrzałam do końca, ale może znany z innowacyjnych rozwiązań Wayne McGregor stworzył rzeczywiście coś wyjątkowego i będę mile zaskoczona. Premierowa transmisja na YouTube i Facebooku powinna zacząć się o 20.00.
Ale wszystkie spektakle, już wyemitowane i czekające w kolejce, będą dostępne przez cały okres pandemii. Żałuję, że w programie nie znajdują się, przynajmniej na razie, inne balety McGregora: „Woolf Works” albo znana ze sceny Teatru Wielkiego w Warszawie „Chroma”.

Cykl Bolshoi Ballet Live został zawieszony. Kinowa retransmisja „Romea i Julii” w choreografii Aleksieja Ratmańskiego odbędzie się 13 czerwca, jeżeli koronawirus na to pozwoli. Teatr uruchomił więc Bolszoj online.
W sobotę wieczorem na tym nowym kanale transmisyjnym pojawi się „Marco Spada” – spektakl, do którego choreografię stworzył Pierre Lacotte w 1982 r. dla Opery w Rzymie z okazji 200. rocznicy urodzin kompozytora muzyki Daniela Aubera. W roli tytułowej wystąpił wtedy Rudolf Nuriejew. W repertuarze Baletu Bolszoj „Marco Spada” znajduje się od 2013 r., a jego baletowa historia zaczęła się w 1857 r. w Operze Paryskiej.

Miłego oglądania!

3 kwietnia

ACIS I GALATEA, #OurHouseToYourHouse, Royal Opera House

Muzyka: Georg Friedrich Händel
Dyrygent: Christopher Hogwood
Przygotowanie chóru: Stephen Westrop
Reżyseria i choreografia: Wayne McGregor
Scenografia: Hildegard Bechler
Światło: Lucy Carter

Przedstawienie zarejestrowane w ROH w 2009 r.

4 kwietnia

PIOTRUŚ I WILK, mariinsky.tv

Symfoniczna bajka Siergieja Prokofiewa z udziałem narratora i orkiestry Teatru Maryjskiego pod dyrekcją Walerego Giergiewa.

To jest opowieść o Piotrusiu i Wilku. Każda postać jest reprezentowana przez jeden z instrumentów orkiestry. Ptaszek przez flet, kaczka przez obój, kot przez klarnet, wilk przez rogi, Piotruś – nasz bohater – przez instrumenty smyczkowe, dziadek przez fagot, a strzały myśliwych przez kotły i wielki bęben – objaśnia we wstępie narrator, w wersji baletowej występujący jednocześnie w roli Dziadka.

Koncert zarejestrowano w Teatrze Maryjskim w Sankt Petersburgu w październiku 2016.

4 kwietnia

MARCO SPADA, Bolszoj online

Balet w trzech aktach

Jewgienia Obrazcowa jako Angela. Zdjęcie: Damir Jusupow/Teatr Bolszoj

Muzyka: Daniel-François-Esprit Auber
Choreografia: Pierre Lacotte
Scenografia i kostiumy: Pierre Lacotte

David Hallberg jako Marco Spada. Zdjęcie: Damir Jusupow/Teatr Bolszoj

Libretto

Obsada

Przedstawienie zarejestrowane w Teatrze Bolszoj w 2014 r.

5 kwietnia

ŚPIĄCA KRÓLEWNA, mariinsky.tv

Balet-feeria w trzech aktach z prologiem i epilogiem

Muzyka: Piotr Czajkowski

Wydaje mi się, droga Przyjaciółko, że muzyka do tego baletu to jedno z moich lepszych osiągnięć. Temat tak poetyczny, tak podatny dla muzyki, że komponowanie wprost mnie porwało i pisałem ją z tym ciepłem i zapałem, co zawsze warunkuje sukces.

– Piotr Czajkowski w liście do Nadieżdy von Meck, Henryk Swolkień, „Piotr Czajkowski”

Choreografia: Konstantin Siergiejew (1952 r.) wg Mariusa Petipy (1890 r.)
Scenografia i kostiumy: Simon Wirsaładze

Przedstawienie zarejestrowane w Teatrze Maryjskim w Sankt Petersburgu w czerwcu 2015.

Libretto

Obsada

Czytaj też:

Feeria baletowa

Baletowa transmisja dla dzieci – Piotruś i Wilk

Architektury ciała – recenzja spektakli Chopiniana/Bolero/Chroma