Co nowego w tańcu w Instytucie Muzyki i Tańca
W 2019 roku zainaugurowano kilka interesujących projektów. We wtorek opowiadały o nich, podczas konferencji prasowej zorganizowanej przez Departament Tańca, zastępczyni dyrektora Instytutu Muzyki i Tańca Aleksandra Dziurosz oraz dyrektor TVP Kultura Kalina Cyz.
Baletownik – w ramach zacieśniającej się współpracy IMiT z TVP Kultura (sztuka tańca znalazła w końcu stałego i poważnego partnera medialnego) wyemitowany został 10-odcinkowy cykl promujący taniec klasyczny. W każdym z odcinków zaprezentowano jedno pas opatrzone komentarzem cenionego artysty baletu i dodatkowo zilustrowane fragmentem baletu z jego wykorzystaniem. Klipy nadal można oglądać: tutaj.
TVP Kultura objęła też swoim patronatem Młodego Ducha Tańca oraz podjęła współpracę z Polskim Baletem Narodowym i Polskim Teatrem Tańca w Poznaniu. W przyszłym roku możemy spodziewać się emisji „Fredriany” zarejestrowanej w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. W programie pojawią się także, nagrane w tym tygodniu w Sali Wielkiej Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu, „45” w choreografii Jacka Przybyłowicza oraz „Żniwa” w reżyserii Igora Gorzkowskiego i choreografii Iwony Pasińskiej. Ponadto Kalina Cyz zdradziła, że planowane są dwa filmy dokumentalne o Iwonie Pasińskiej, dyrektor Polskiego Teatru Tańca w Poznaniu i Jacku Przybyłowiczu. Na antenie nadal się będą pojawiały pozycje z repertuaru światowego.
PERŁY TAŃCA – ogólnopolski konkurs, którego pomysłodawczynią jest Bożena Kociołkowska, primabalerina Teatru Wielkiego w Warszawie, prezes Fundacji Sztuki Tańca. W marcu w Sali Młynarskiego w TW-ON odbyła się pierwsza gala wręczenia nagród przyznawanych w sześciu kategoriach – laureaci otrzymali nagrodę finansową w wysokości 10 000 zł i statuetkę (miniaturę rzeźby) „W hołdzie polskim artystom baletu”.
Nagrodę im. Leona Wójcikowskiego za całokształt pracy artystycznej i szczególne zasługi dla sztuki tańca otrzymał Witold Zapała.
Za najlepszy polski spektakl taneczny (Nagroda im. Bronisławy Niżyńskiej) uznano „Karnawał zwierząt” w choreografii Anny Hop. Nagroda im. Barbary Bittnerówny za wybitną kreację sceniczną przypadła Kristófowi Szabó, absolwentowi OSB im. Romana Turczynowicza w Warszawie, soliście Polskiego Baletu Narodowego. Nagrodę im. Conrada Drzewieckiego za najlepszy debiut taneczny na scenach zawodowych teatrów operowo-baletowych i samodzielnych zespołów artystycznych otrzymała Alicja Bajorek, absolwentka OSB im. Ludomira Różyckiego w Bytomiu, solistka baletu Teatru Wielkiego w Łodzi. Nagrodą im. Olgi Sawickiej, dla utalentowanej młodzieży w wieku 16-20 lat, uhonorowano Paulinę Bidzińską, absolwentkę OSB im. L Różyckiego w Bytomiu, zwyciężczynię Eurowizji dla Młodych Tancerzy 2017. Nagrodę im. Janiny Jarzynówny-Sobczak, przyznawaną wybitnym pedagogom, dziennikarzom, teoretykom i promotorom sztuki tańca, otrzymała Jagoda Ignaczak, teatrolog i historyk tańca.
TańczMy – celem projektu jest zintegrowanie środowiska tanecznego, a impulsem do wspólnych działań ma być Międzynarodowy Dzień Tańca (o jego patronie pisałam: tutaj). W tym roku do akcji przyłączyło się 45 organizatorów, którzy w dniach 26-29 kwietnia zorganizowali ponad 80 wydarzeń – spektakli, koncertów, przeglądów, konkursów, warsztatów, dyskusji i wykładów, wystaw oraz akcji społecznych.
Polska Kronika Tańca – wkrótce zostanie uruchomiona specjalna witryna internetowa (podczas konferencji nastąpiła jej pierwsza prezentacja), na której udokumentowana zostanie historia polskiej sztuki tańca od 1918 roku.
Program wsparcia przekwalifikowania zawodowego tancerzy. Już prawie dwa lata temu pisałam na łamach POLITYKI (także we wpisie: Czy warto zostać zawodowym tancerzem w Polsce?) o odebraniu tancerzom przywileju wcześniejszej emerytury z naruszeniem zasad prawidłowej legislacji. Skrzywdzonych zostało około 250 artystów baletu, którzy weszli w zawód z poczuciem, że wcześniejsza emerytura po zakończeniu kariery na scenie będzie im przysługiwała. Błędu do dzisiaj nie naprawiono. Nowe roczniki zdają sobie sprawę, że czeka ich przekwalifikowanie. W Departamencie Tańca mogą liczyć na wsparcie. W latach 2015-2019 odbyły się 22 spotkania informacyjne z zespołami w 13 miastach w całej Polsce. 219 tancerzy skorzystało z indywidualnych konsultacji z doradcą zawodowym, zrealizowano 23 warsztaty, w których uczestniczyło 180 tancerzy. Przyznano 57 stypendiów – 24 stypendystów zakończyło proces indywidualnej ścieżki przekwalifikowania. Podjęta też została współpraca ze szkołami baletowymi w Warszawie i Bytomiu – w jej ramach zorganizowano warsztaty z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów klas VI-IX.
Z ciekawością przeczytałam informację o nowych ścieżkach kariery wybieranych przez artystów baletu. Dotychczas decydowali się na pracę w następujących branżach i zawodach:
- Media (fotograf, realizator krótkich form wideo, dziennikarz telewizyjny, realizator dźwięku, akustyk)
- IT nowe technologie
- Psychologia i psychoterapia – choreoterapeuta, psychoterapeuta tańcem i ruchem, psycholog-psychoterapeuta, terapeuta integracji sensorycznej
- Wellness & Beauty – trener osobisty, instruktor fitness, instruktor jogi, masażysta, fizjoterapeuta, dietetyk, specjalista terapii naturalnej, fryzjer
- Kultura – choreograf, projektant scenografii, historyk sztuki, muzealnik, krawcowa kostiumów teatralnych i baletowych
- Edukacja – instruktor jazdy konnej, nauczyciel tańca, pedagog baletu, nauczyciel wiedzy o kulturze i folklorze
- Administracja – specjalista ds. BHP i ochrony przeciwpożarowej, specjalista ds. personalnych, specjalista ds. bezpieczeństwa i ochrony danych osobowych, specjalista administracji publicznej ds. obsługi cudzoziemców
- Projektant i opiekun zieleni, dyspozytor lotów, pilot zawodowy, pilot liniowy
Czy przywrócony zostanie przywilej emerytalny, niestety nie wiadomo.
Następna konferencja już wkrótce. W październiku 2020 roku minie 10 lat od powołania Instytutu. Tak więc rok będzie Jubileuszowy.
Czytaj też:
Czy warto zostać zawodowym tancerzem w Polsce?
„Tancerka” w hołdzie polskim artystom baletu. Nowa rzeźba pod Teatrem Wielkim
Tancerze wszystkich krajów, łączcie się!
Żniwa. Rok Guślarzy w Polskim Teatrze Tańca
Jacek Przybyłowicz – o trudnym zawodzie choreografa
PS: W 2019 roku kontynuowane też były projekty: Młody Tancerz Roku, Polska Platforma Tańca, Polska Sieć Tańca, Scena Tańca Studio, Teatr – Taniec – Niepełnosprawność.