Spektakle, które planuję obejrzeć. Premiery polskie i zagraniczne
Krótka rozpiska o nadchodzących premierowych wydarzeniach. Już teraz wiadomo, że co najmniej dwa spektakle będą dostępne również online.
W Operze Bałtyckiej w Gdańsku trwają próby do baletu „Kopciuszek”
w choreografii Wojciecha Warszawskiego i Izabeli Sokołowskiej-Boulton. Premiera odbędzie się 1 października. Spektakl przeznaczony jest dla dzieci i dorosłych. Akcja rozgrywać się będzie w małym miasteczku w niewielkim księstwie na początku lat 30. Ma to być klasyczna, acz opowiedziana współczesnym językiem historia silnego Kopciuszka; opowieść, w której znajdą się również wróżka i zagubiony pantofelek, choć nie będą to motywy determinujące wydarzenia. 9 października odbędzie się live streaming.
„The Dante Project” – to z kolei premiera zapowiedziana na 14 października przez Royal Opera House w Londynie. Od 29 października spektakl dostępny będzie również online. Wydarzenie jest oczywiście związane z 700. rocznicą śmierci Dantego Alighieri. Choreografia będzie dziełem Wayne’a McGregora. Więcej szczegółów mogą Państwo przeczytać w tym miejscu. Dodam jeszcze, że w premierze wystąpi Edward Watson. Będzie to jego ostatnia premiera przed przejściem na baletową emeryturę. Zachęcam do przeczytania tekstu, jaki ukazał się z tej okazji w Dance Magazine.
13 listopada Polski Balet Narodowy zatańczy w premierze „Exodus/ Bieguni – Harnasie”. Będzie to wieczór baletowy w dwóch częściach. Choreografie stworzą Anna Hop i Isadora Weiss. Wydarzenie odbędzie się w ramach XII Dni Sztuki Tańca. Na stronie teatru są już dostępne szczegóły.
Po 100 latach od prapremiery, która miała miejsce 9 maja 1921 roku w Teatrze Wielkim w Warszawie, tym razem w Operze Krakowskiej,
26 listopada, odbędzie się premiera baletu „Pan Twardowski” Ludomira Różyckiego w choreografii Violetty Suskiej. Pierwszą choreografię stworzył Piotr Zajlich. Libretto opracowała żona kompozytora – Stefania. Był to pierwszy polski balet wystawiony w niepodległej Polsce, „jedno z najpopularniejszych dzieł Ludomira Różyckiego – w samych latach 1921-1929 doczekał się aż 300 przedstawień”.
Niezależnie od nadchodzących premier, cały czas polecam spektakle, które już opisywałam. A należą do nich chociażby: „La boxeuse amoureuse” (Zakochana bokserka), wciąż emitowana w telewizji Arte, „Don Juan” w choreografii Roberta Bondary udostępniony do 5 października na stronie Teatru Wielkiego w Poznaniu, „Mea Culpa” w choreografii Sidiego Larbi Cherkaoui’ego, „Emerging Dancer” English National Ballet.
Czytaj też:
Fabryka snów Rudolfa Nuriejewa
Wieczór obyczajowy – Recenzja spektaklu: „Fredriana”, choreografia Conrad Drzewiecki i Anna Hop
Komentarze
1